...z doświadczenia pewni!
na rynkuod 1983
centrala@drabpol.pl+48 34/366 00 22
   english version   polska wersja  rosyjska wersja

Pojazd FUNTER z naszą elektroniką pokładową

W Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie powstał wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych – FUNTER. Do tego projektu zaproszona została nasza firma, która wyposażyła Funter-a w sieć multipleksową KIBES 32 Continental VDO. Gratulujemy Instytutowi opracowania tego nowatorskiego rozwiązania i dziękujemy za możliwość udziału w tym projekcie.

FUNTER jest innowacyjną konstrukcją polskich inżynierów przystosowaną do przewozu ludzi i ładunków w skrajnie ciężkich warunkach – tereny wyżynne, nizinne, piaszczyste, bagienne czy utwardzone. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom konstrukcyjnym łączy on w sobie z jednej strony siłę pojazdów ciężarowych, a drugiej lekkość oraz zwrotność samochodów sportowych. Innowacyjność tego rozwiązania potwierdzają m.in. nowoczesny układ zawieszenia przedniego i tylnego o regulowanej sztywności kątowej, nowoczesny system skrętu 4WS –zapewniający równocześnie sterowanie przednimi, jak i tylnymi kołami, ruch pojazdu bokiem, a nawet obrót wokół promienia zawracania, zmodyfikowany system hamulcowy, pozwalający zahamować każdym kołem osobno, osobno kołami na danej osi lub kołami po danej stronie pojazdu, specjalnie dobrany układ napędowy 4x4, a także skonstruowana w PIMOT-cie specjalna rama nośna. Zastosowane rozwiązania pozwalają na użytkowanie pojazdu zarówno przez służby cywilne, jaki mundurowe. W zależności od oczekiwań i założeń pojazd może spełniać wiele funkcji, m.in. transport ludzi, ładunków. Równocześnie możliwe jest modyfikowanie zabudowy w zależności od przeznaczenia (pojazd sanitarny, straży pożarnej, laboratoryjny, warsztatowy).

Funter powstał przy współpracy z AMZ BIS Sp. z o.o. w ramach realizacji projektów badawczych pt.: „Wielofunkcyjny Pojazd do Zadań Specjalnych”. Jest nam niezmiernie miło i czujemy się wyróżnieni, że mogliśmy dołożyć swoją cegiełkę w tworzeniu tego nowatorskiego pojazdu.

Funter wyposażony został w sprawdzoną już w wielu autobusach, pojazdach specjalnych i wojskowych sieć multipleksową KIBES 32- elastycznie rozwiązania w zakresie oprogramowania i sprzętu, które w pełni integrują się z sieciami CAN. Składowymi całego systemu, które zastosowano w tej konstrukcji są komputer centralny ZR32 – inteligentny i wszechstronny sterownik, który można użyć z różną ilością węzłów multipleksowych (max 16), multiplekser ogólnego zastosowania MUX 2B, stworzony dla decentralizacji systemu, a także deska wskaźników MOKI 3, opracowana zgodnie z życzeniami Klienta. Oprócz elektroniki pokładowej w pojeździe tym już latem zamontowany będzie dodatkowo 7- calowy wyświetlacz MVF –m.in. do sterowania nawiewami, oświetleniem, itp. oraz system pełnego podglądu wokół pojazdu ProViu ASL®360. Rozważane jest również wyposażenie Funtera w system kontroli ciśnienia i temperatury opon, co zważywszy na trudne warunki, w jakich porusza się ten pojazd jest bardzo zasadne, a także w system telematyczny MiX Vision, nagrywający i przesyłający video z dźwiękiem w chwili zajścia zdarzenia na drodze.

Deska wskaźników MOKI 3

Deska wskaźników MOKI3 wraz z wyświetlaczem oferuje dużą liczbę dowolnie zestawianych komponentów, takich jak: urządzenia ostrzegawcze, liczne wskaźniki, tarcze i wskazówki.

Chcielibyśmy również wspomnieć, że pod koniec roku rozpoczną się próby nowego pojazdu - dwa razy większego i znacznie cięższego od Funtera. Do tego projektu – w zakresie doposażenia nowej konstrukcji, również zostaliśmy zaproszeni.

Dziękujemy PIMOT-owi za zaufanie i wybór naszych rozwiązań. Cieszymy się i jednocześnie jesteśmy dumni, że uczestniczyliśmy w tak nowatorskim projekcie, jakim jest pojazd Funter. Jeszcze raz gratulujemy inżynierom z PIMOT-u sukcesu i życzymy szybkiego rozpoczęcia seryjnej produkcji tych wielofunkcyjnych pojazdów.

Continental Polska