...z doświadczenia pewni!
na rynkuod 1983
centrala@drabpol.pl+48 34/366 00 22
   english version   polska wersja  rosyjska wersja

CPC 200-T założenia i realizacja systemu

Przewóz ponadgabarytowy, choć może to być zaskakujące biorąc pod uwagę wagę i rozmiary transportowanych ładunków, odbywa się na oponach o średnicy 205cm. To właśnie też ten rozmiar opon w dużej mierze jest przyczyną ich awaryjności, opony nie wytrzymują ostrych skrętów i obciążeń. Pojazdy stosowane w transporcie ponadgabarytowym z racji rozmiarów ich samych oraz niestandardowych rozstawień ładunku przemieszczają się na pewnych odcinkach z prędkością od 3 km/h.

Tak powolne przemieszczanie się napotyka często na liczne przebicia opon poprzez tzw. wbicie gwoździa, który początkowo blokuje schodzenie powietrza, jednak wraz ze zmianą prędkości, a ta może wzrosnąć do 75 km/h, rozpoczyna proces jego powolnego uchodzenia. Duży nacisk na oś, powoduje niespodziewany wybuch opony, a z racji bliskiego położenia dużej ilości opon obok siebie w efekcie domina pociąga to za sobą dodatkowe 3-4 wystrzały. Biorąc pod uwagę również niestandardową ilość osi w stosowanych modułach, gdzie w jednej występuje 8 kół, a w wybranych pojazdach spotykamy od 2. do 4. osi wyposażonych w 16-32 koła, szybko uświadamiamy sobie, że jeden skład może liczyć nawet do 200 kół.

ZAŁOŻENIA PROJEKTU

System CPC 200-T pozwala na nieograniczone kombinacje naczep i ciągników między sobą. W jednym pociągu drogowym można nadzorować w standardzie do 200 kół, a na życzenie – nawet do 480 kół.

Uniwersalność systemu CPC 200-T

od dwóch do niesk liczby ciągników w różnych konfiguracjach w przedsiębiorstwie
od dwóch do niesk liczby naczep w różnych konfiguracjach w przedsiębiorstwie
(różna całkowita liczba kół i 4 lub 8 kół na osi)

 

Założeniem projektu PANAS było, by kierowca w sposób szybki i czytelny był powiadomiony o nieprawidłowym ciśnieniu w kole, a w ciągu 1 min. miał możliwość pobieżnej kontroli ciśnienia i temperatur nawet 200 kół (w czasie jazdy) oraz kontroli szczegółowej w każdym kole, na postoju lub przez drugiego kierowcę w czasie jazdy. Ani Continental, ani Drabpol, ani żadna inna firma nie jest wstanie zapobiec nagłemu wystrzałowi opony. Na szczęście dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, takowe stanowią 3% wszystkich awarii ogumienia, pozostałe 97% związanych jest z powolnym ujściem powietrza aż do granicy wytrzymałości termicznej opony i w konsekwencji do jej wybuchu. Kierując się powyższym celem przedsięwzięcia stało się dostarczanie kierowcy dwuprogowej informacji ostrzegawczej, dotyczącej ogumienia.

Chodziło przy tym o system, który nie będzie odrywał uwagi kierowcy od najważniejszego, czyli bezpiecznego przewozu ładunku. Celem wspólnego przedsięwzięcia stało się szybkie i czytelne dostarczanie kierowcy dwuprogowej informacji ostrzegawczej, dotyczącej ogumienia. Projekt „Panas”, od początku wychodził poza wszelkie ramy. Liczba kół i osi z góry przekreślała samodzielne zastosowanie wyłącznie standardowego zestawu CPC. Przekładanie naczep i brak różnicy między ich przodem, a tyłem wymagało automatycznego rozpoznawania naczep i układu kół przez komputer. Problemu ogumienia dla transportu ponadgabarytowego nie można było rozwiązać wyłącznie przy użyciu znanych na rynku systemów TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), a nawet tak dokładnego jak CPC.

Właśnie dla takich projektów utworzony został w firmie wspomniany Dział Rozwoju i Wsparcia i to właśnie w takich przedsięwzięciach nasza firma pokazuje, czym różni się sprzedawca systemów od firmy wartości dodanej z technicznym profilem działalności. Nad realizacją projektu pracowaliśmy kilka miesięcy.

REALIZACJA PROJEKTU

Do realizacji założeń wykorzystaliśmy:

1. Wybrane elementy systemu ContiPressureCheck
– stał on się w tym wypadku bazą do kontroli ciśnienia i temperatury w kołach,
2. Wielofunkcyjny 7-calowy wyświetlacz Continental MVF
– dotykowy ekran z dotykowymi przełącznikami mechanicznymi wyposażony w autorski software naszej firmy,
3. System MPCB (Multi Purpose Controller Bard)
– autorskie rozwiązanie naszego Działu Rozwoju i Wsparcia, stanowiące uniwersalny układ.

Ponadto nasi inżynierowi sami napisali software, zarządzający, jak i wizualizujący wszystkie niezbędne informacje dla kierowcy, dotyczące wózków oraz ogumienia.

UNIWERSALNOŚĆ SYSTEMU

Każdy standardowy zestaw CPC jest wyposażony w centralne urządzenie sterujące (tzw. Central Control Unit CCU). To właśnie to urządzenie jest odpowiedzialne za zdalne pobieranie danych z czujników zamontowanych w oponach i przesyłanie tych danych do wyświetlacza. Wspomniany w punkcie 3. MultiCPC odpowiada za pobieranie danych z licznych CCU i prezentację tych danych na wyświetlaczu jako jeden skład podzielony zgodnie z realnym wyglądem zestawu. Różnice w ilości osi, jak i kół spowodowały konieczność wprowadzenia standaryzacji ilości wykorzystywanych CCU (centralne urządzenia sterujące). Taka decyzja była konieczna z racji uniwersalnego charakteru systemu, który umożliwia stałe przepinanie wózków między sobą, jak i przenoszenie wyświetlacza MVF z pojazdu do pojazdu. Ostatecznie zastosowano stałą liczbę dwóch CCU, co umożliwiło systemowi w łatwy sposób rozpoznawać stany zagrożenia w ogumieniu. Całość zastosowanego zestawu (MVF + 2 CCU + MPCB) została wykonana w metodzie IP 67, która zabezpiecza całość przed wpływem czynników zewnętrznych.

Wspomniana uniwersalność była jednym z kluczowych aspektów funkcjonalnych projektu po stronie firmy Panas Transport. W praktyce pozwala to na dowolne składanie wózków w cały zestaw bez konieczności analizowania, jak należy je łączyć. To sam system ma za zadanie właściwe pogrupowanie i numerowanie wózków, tak by dane dla kierowcy zostały klarownie zobrazowane. Flota firmy Panas Transport liczy aż 1000 kół. CPC 200-T - system pomiaru temperatury i ciśnienia opon objął z tego 200 kół, pracujących w zestawach, w których na jedną oś przypada 8 kół.

To właśnie ona, a nie ciśnienie, jako pierwsza pozwala uzyskać informację, że z oponą dzieje się coś niedobrego. Dzięki montażowi czujników CPC na wewnętrznej stronie opony, odporne są one na wszelkiego rodzaju korodowanie, czy też wpływ czynników zewnętrznych. Informacja czerpana jest z nagrzanej opony, nie zaś uszkodzeń mechanicznych. Temperatura w kole w trakcie pracy to +70 oC do +85 oC, gdzie dewulkanizacja ma miejsce już przy +92 oC w przypadku opon wulkanizowanych i ponad +125 oC w przypadku opon najwyższej jakości. To właśnie możliwość czerpania informacji bez pośrednio z wnętrza opony daje nam wiedzę o realnym zagrożeniu w przypadku zmiany temperatury już o 50 oC (pomiędzy 85 a 90 oC) i zapobiega tym samym kosztownym konsekwencjom.


CPC 200-T Inwestycja w transporcie ponadgabarytowym informacje dla kierowcy w transporcie ponadgabarytowym w systemie CPC 200-Topinia właściciela PANAS Transport dotycząca nowatorskiego rozwiązania Drabpolwpływ systemu CPC 200-T na bezpieczeństwo, ekonomię oraz ekologię

zobacz również:

CPC 200-T Inwestycja w transporcie ponadgabarytowym
informacje dla kierowcy w transporcie ponadgabarytowym w systemie CPC 200-T
opinia właściciela PANAS Transport dotycząca nowatorskiego rozwiązania Drabpol, systemu CPC 200-T
wpływ systemu CPC 200-T na bezpieczeństwo, ekonomię oraz ekologię

 
system CPC 200-T, Drabpol