...z doświadczenia pewni!
na rynkuod 1983
centrala@drabpol.pl+48 34/366 00 22
   english version   polska wersja  rosyjska wersja

Modernizacja awioniki na śmigłowcu Robinson R44

Propozycja, modernizacja Robinson R44 jest pierwszą w Polsce tak kompleksową modernizacją, kładąca nacisk nie tylko na nowoczesność, ale przede wszystkim dbającą o bezpieczeństwo wykonywania lotu (systemy Avidyne TAS615, TWX670 i wyświetlacz MHD300).

Śmigłowiec Robinson R 44 Raven II, jeden z najpopularniejszych lekkich śmigłowców napędzanych silnikiem tłokowym jest szeroko używany na świecie przez operatorów cywilnych (użytkownicy prywatni, ośrodki szkolenia lotniczego), lotnictwo służb porządku publicznego oraz lotnictwo wojskowe (do szkolenia). Awionika R 44, dostępna w kilku bogatszych lub mniej rozbudowanych konfiguracjach pozostawia jednak wiele do życzenia. Mimo dużej swobody klienta w konfiguracji śmigłowca na etapie zamówienia u producenta, żadna z opcji nie przewiduje wyposażenia, które podniesie bezpieczeństwo pasażerów i pozwoli pilotowi zwiększyć świadomość sytuacji w powietrzu.

Ruch lotniczy z roku na rok zwiększa się, przy czym wyposażenie cywilnego lotnictwa od lat nie ulega zmianom.

Mamy informacje z rynku amerykańskiego, że rocznie NASA odnotowuje od pilotów średnio 577 raportów, dotyczących zdarzeń w powietrzu, w wyniku których mogło dojść do kolizji. W 94% przypadków przyczyną zdarzeń był brak reakcji „See & Avoid” – Zobacz i omiń. Piloci VFR spędzają około 50% czasu na skanowanie ruchu na zewnątrz w czasie rejsu i 40% podczas lądowania/startu. Oprócz patrzenia do przodu trzeba również patrzeć do tyłu i na boki, a co więcej jeszcze do góry i w dół. A co z momentem schodzenia do lądowania „na prostej”? Kto się rozgląda na boki i to przy prędkości oscylującej czasami między 150 km/h a 280 km/h? Ryzyko zderzenia największe jest w przypadku samolotów, z których jeden porusza się z mniejszą, a drugi z większą prędkością.

Kolejnymi najczęściej spotykanymi zagrożeniami dla statku powietrznego w locie są: turbulencje, grad oraz uskok wiatru na niskich wysokościach. Wszystkie te zjawiska atmosferyczne wywoływane są przez burze.

Pilot do tej pory mógł liczyć tylko na siebie, na szczęście – w to, że prawo Murphiego nie zadziała, na zespół FIS, jak i na korespondencję oraz dobre radio. Na szczęście od kilku lat na rynku awioniki lotniczej są dostępne nowoczesne produkty, spełniające wyśrubowane wymagania stawiane urządzeniom tej klasy, które znacznie zwiększają świadomość i bezpieczeństwo w powietrzu.

Ta sytuacja stworzyła szerokie pole dla modernizacji tworzonej przez niezależne firmy. Nasze Biuro Projektowe PART-21 jako pierwsze w Polsce opracowało projekt modernizacji awioniki na śmigłowcu Robinson R 44. Obejmuje on wyposażenie śmigłowca w szereg nowoczesnych urządzeń awionicznych, zwiększających zarówno funkcjonalność, jak i bezpieczeństwo lotu. Należą do nich system ostrzegania o ruchu w powietrzu typu TAS 615 oraz system ostrzegania o obszarach burzowych - TWX 670 – oba systemy czołowego producenta awioniki, firmy Avidyne. Dane pokazywane są na wyświetlaczu MHD 300 Avidyne.

Firma nasza, posiadająca własne Biuro Projektowe PART-21 oraz zaplecze obsługowe w Modlinie- PART-145, jako pierwsza w Polsce zaprojektowała modernizację awioniki na śmigłowcu Robinson R 44, wyprodukowała elementy składowe systemu, dokonała modernizacji awioniki oraz wspólnie z EASA przeprowadziła cały proces certyfikujący.