projektowanie instalacji i modernizacje awioniki statków powietrznych
Dynamiczny rozwój technologii oraz bogata oferta producentów urządzeń awionicznych spowodowały, że powstało duże zapotrzebowanie na usługi związane z modernizacją statków powietrznych o nowy osprzęt awioniczny mający, który podniesie nie tylko wygodę pilotażu, ale również i same bezpieczeństwa lotu.

W celu zaspokojenia potrzeb użytkowników S.P. – Drabpol stworzył pierwsze w Polsce biuro projektowe, które świadczy usługi w zakresie projektowania zmian wyposażenia awionicznego na statkach powietrznych.
Posiadamy Zatwierdzoną Organizacją Obsługową zgodnie z PART 21 skoncentrowaną na systemach elektroniki lotniczej dla statków powietrznych certyfikowanych w kategorii CS 23 (samoloty kategorii normalnej, użytkowej i akrobacyjnej o MTOW do 5670 kg i dwusilnikowe, transportu lokalnego o MTOW do 8 618 kg) oraz CS 27 (śmigłowce o MTOW do 3 175 kg)
Przygotowujemy projekty modyfikacji awioniki statków powietrznych, które spełniają wymogi zasad określonych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Opracowujemy dokumentację STC (Uzupełnienie do Certyfikatu Typu) lub Minor Change (Mała Modyfikacja) wymaganą przy instalacji nowego wyposażenia na statku powietrznym w zależności od stopnia skomplikowania zmiany pod względem technicznym i merytorycznym.
- dokumentację techniczną (schematy elektryczne, dokumentacja rysunkowa, bilans energetyczny, analiza wyważenia)
- dokumentację operacyjną (Uzupełnienie do Instrukcji Użytkowania w Locie)
- programy prób na ziemi i w locie
Przy współpracy z własną Organizacją Obsługową PART 145 podczas opracowywania modernizacji awioniki posiadamy możliwość wykonywania równolegle instalacji nowego wyposażenia na statku powietrznym, a następnie dokonania serii testów na ziemi i w locie.
pierwsi w Europie
Najbardziej popularny śmigłowiec w Polsce i jeden z najczęściej kupowanych w Europie + wyposażenie, które nie jest w nawet opcji jego wyposażenia, a jest standardem w większości nowych awionetek... My podjęliśmy się tego! Jako jedyni w Europie opracowaliśmy projekt modernizacji, wykonaliśmy instalację, serię prób i certyfikację systemu antykolizyjnego typu TAS 615 i ostrzegania o wyładowaniach atmosferycznych TWX 670 firmy Avidyne na śmigłowcu Robinson R44 II Raven.

PRZED
Wszystkie zmiany na statkach powietrznych realizowane są zgodnie z wymaganiami i za wiedzą organizacji EASA oraz przez nią zatwierdzane. \r\nWykonywane przez nas prace polegają na opracowaniu dokumentacji technicznej projektów zabudowy na eksploatowanych już statkach powietrznych, która jest następnie weryfikowana i zatwierdzana przez wystawienie certyfikatu STC przez organizację EASA.

PO
Gotowy projekt zawiera dokumentację konstrukcyjną zabudowy danego urządzenia, oraz uzupełnienie dokumentacji eksploatacyjnej statku powietrznego. Następnie w punkcie obsługi liniowej w Modlinie dokonywana jest zmiana wyposażenia awionicznego i elektrycznego łącznie z mechanicznym montażem na statku powietrznym w zakresie posiadanej dokumentacji i uprawnień. Na zdjęciu- ostrzeżenia o ruchu w powietrzu (TAS 615) oraz o obszarach burzowych (TWX 670) na wyświetlaczu MHD 300 w nowym panelu R44.
kliknij tutaj | aby przeczytać więcej na temat modernizacji awioniki na Robinson R44
Nasi konstruktorzy pracujący na nowoczesnych systemach CAD (komputerowo wspomagania procesu projektowania) tworzą modele 3D komponentów z zakresu modyfikacji, a dzięki własnej obrabiarce CNC sterowanej numerycznie, jaką dysponuje PART 145, zaprojektowane wcześniej elementy montażowe i panele wykonujemy sami.
Przygotowujemy również projekty do realizacji przez inne organizacje obsługowe w Polsce i w Europie oraz dokonujemy pełnych projektów - od koncepcji przez dokumentację – do tworzenia stanowisk szkoleniowych na potrzeby szkół lotniczych.

Wybrane projekty:
- Wymiana i zabudowa radiostacji VHF COM Garmin Typ SL40 oraz transponder Garmin Typ GTX 327 w Cessna 152
- Wymiana i zabudowa radiostacji VHF NAV/COM Garmin Typ SL30, transponder Garmin Typ GTX 327 oraz wskaźnik Garmin MD200-306 na samolocie Cessna 152
- Wymiana i zabudowa radiostacji VHF COM Garmin Typ SL40 na samolocie Cessna 150
- Wymiana i zabudowa transpondera Garmin Typ GTX 327 na samolocie Cessna 150
- Wymiana w miejsce istniejącego wyposażenia i zabudowa systemu nawigacyjnego Garmin GTN750, transpondera Garmin Typ GTX 33ES,kodera wysokości ACK Technologies A-30, żyrobusoli Bendig/King Typ KCS55, DME Bendig/King Typ KN62A, audiopanela Garmin Typ GMA 35 na samolotach Socata TB 9 Politechniki Rzeszów

Projekty w trakcie realizacji:
- Zabudowa systemu TAS615 firmy Avidyne na śmigłowcu Robinson R44
- Zabudowa systemu TWX670 firmy Avidyne na śmigłowcu Robinson R44
Wszystkie projekty są poddane wewnętrznej kontroli oraz są zgodne z normami i przepisami obowiązującymi w danej dziedzinie.
W pracy biura, poza konstruktorami aktywnie uczestniczą: projektanci, graficy, elektronicy, mechanicy. Praca zespołowa pozwala opracować optymalny projekt spełniający oczekiwania klienta, zarówno konstrukcyjne, jak i pod względem graficznym i estetycznym.
Na każdym etapie prac projektowych dbamy o najwyższą jakość usług. W tym celu zatrudniamy doświadczonych konstruktorów oraz korzystamy ze specjalistycznego oprogramowania.
Biuro pracuje w oparciu o procedury zawarte w systemach jakości ISO, AQAP, wymaganiach Nadzoru Lotniczego dla organizacji projektowych PART 21.