...z doświadczenia pewni!
na rynkuod 1983
centrala@drabpol.pl+48 34/366 00 22
   english version   polska wersja  rosyjska wersja

Elektryczne URSUSY z naszymi rozwiązaniami

W grudniu do floty Komunikacji Miejskiej w Szczecinku trafiło 10 elektrycznych autobusów URSUS CS2 12LFE. W tych pojazdach po raz pierwszy zastosowano nowoczesne miejsce pracy kierowcy z najnowszym wyświetlaczem wielofunkcyjnym MVP – wynik wspólnego projektu naszej firmy i producenta pojazdów – firmy Ursus. Autobusy Ursus oficjalnie włączyły się do ruchu w miejskich liniach KM Szczecinek 19 grudnia. Przekazanie pojazdów było dużym wydarzeniem dla Szczecinka.

W uroczystościach z tym związanych uczestniczyli nie tylko przedstawiciele zarządu KM, producenta,ale także władze samorządowe -Burmistrz miasta Szczecinek–Pan Daniel Rak, były Burmistrz i jednocześnie „ojciec” tego projektu– Pan Jerzy Hardie, Starosta powiatu szczecineckiego – Pan Krzysztof Lis, Wójt Gminy Szczecinek – Pan Ryszard Jasionas oraz inni przedstawiciele władz lokalnych. Prezes Zarządu KM Szczecinek, Pan Tomasz Merk nie krył zadowolenia z zasilenia floty w nowe elektryki, które aktualnie stanowią prawie połowę użytkowanego taboru.

"Dzięki 100% napędzie elektrycznym, pojazdy są bezpieczne dla środowiska, a także ciche i wygodne zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Nowo zastosowany dashboard z idealnie czytelnym wyświetlaczem LED to kolejne udogodnienie mające poprawić zarówno bezpieczeństwo jak i komfort z jazdy" – mówił podczas uroczystości Prezes KM w Szczecinku, Pan Tomasz Merk.

Nowe autobusy są owocem współpracy wyspecjalizowanych firm zewnętrznych, w tym i naszej. Firma Enika opracowała pełne rozwiązanie w zakresie sterowania silnikami elektrycznymi TM 4. Jednocześnie dostarczając silniki elektryczne do autobusu Sumo HD TM4, umożliwiła integrację przepływu energii elektrycznej. Firma Ekoenergetyka - Polska dostarczyła dedykowane ładowarki, dostosowane do wymagań użytych do produkcji akumulatorów.

Z kolei nasza firma, przy ścisłej współpracy z inżynierami z Ursusa, Eniki oraz Ekoenergetyki wdrożyła swoje autorskie rozwiązanie, umożliwiające przekazywanie informacji dla kierowcy w sposób jednoznaczny i czytelny. Wszystkie pojazdy zostały wyposażone w ergonomiczne miejsce pracy kierowcy FAP+ (produkcji Continental) wraz z 12-calowym wyświetlaczem MVP. Autorskie oprogramowanie, powstałe przy współpracy konstruktorów Ursusa oraz naszego Działu Rozwoju i Wsparcia, steruje i wizualizuje informacje pochodzące z pojazdu na wspomnianym wyświetlaczu MVP. Każdy pojazd jest wyposażony w system ContiPressureCheck do automatycznego, ciągłego monitoringu ciśnienia i temperatury w oponach, zintegrowanego z tym wyświetlaczem. Śmiało można powiedzieć, że poprzez inteligentne sterowanie z wykorzysta-niem magistrali CAN, oprogramowanej za pomocą systemu KIBES, konstruktorzy Ursusa oraz naszej firmy stworzyli pojazd bardzo przyjazny dla użytkownika.

MultiViu Professional 12

Kierowca otrzymuje na bieżąco kompletnie zbędnych danych w przejrzystej, przemyślanej i bardzo czytelnej formie na ekranie monitora MVP, zainstalowanego w desce rozdzielczej FAP+. Naszym celem, podczas tworzenia oprogramowania wyświetlacza MultiViu ® Professional 12 było zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcy i pojazdu poprzez taką wizualizację danych, aby informacja była prosta, czytelna, podana w sposób nie zaburzający uwagi kierowcy. Informacje dotyczące aktualnego stanu naładowania baterii, przepływu i rekuperacji mocy, a tym samym aktualnej i prognozowanej autonomii pojazdu są niezwykle istotne podczas bieżącej eksploatacji. Zbieranie danych za pomocą wbudowanych oraz telemetrycznych systemów umożliwia poprawną i statystycznie istotną analizę danych, które są podstawą do tworzenia optymalnych, a przede wszystkim realnych rozkładów jazdy, planowania częstotliwości kursowania lub wyboru trasy ze względu na obciążenie konkretnej linii. Nowoczesna konstrukcja autobusów oraz napęd elektryczny gwarantują wydłużenie bezawaryjnej eksploatacji taboru. Sterowanie, diagnozowanie, alarmowanie odbywa się na drodze szybkich urządzeń elektronicznych,co będzie służyło zapobieganiu, a nie naprawianiu ewentualnych awarii. Zarząd KM w trakcie okresu gwarancyjnego planuje przeszkolenie swojego personelu w zakresie obsługi i serwisowania pojazdów, odbycie szkoleń oraz uzyskanie certyfikatów, umożliwiających przejęcie w perspektywie trzech lat pełnej obsługi taboru siłami własnych, wykwalifikowanych pracowników.W opinii Pana Prezesa Tomasza Merka oraz Szefa Techniki Pana Mariusza Motyla, autobusy są bardzo dobrze wykonane, znakomicie wyposażone i doskonale pasują do koncepcji multimodalnego, ekologicznego i przede wszystkim sprawnego transportu publicznego w Szczecinku. Pan Prezes Tomasz Merk w trakcie rozmowy obiecał, że swoimi opiniami o pojazdach, a także zagadnieniach transportu multimodalnego z chęcią podzieli się w niedalekiej przyszłości z zainteresowanymi osobami.

Nowe autobusy elektryczne,a co za tym idzie zmiana napędu niewątpliwie są wyzwaniem dla samych kierowców, ponieważ nieco zmieniła się technika jazdy. I tak, jak z każdym nowoczesnym rozwiązaniem musi upłynąć nieco czasu, aby kierowcy nie wyobrażali już sobie pracy z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Podczas bieżącej eksploatacji autobusu bardzo ważne są:
1. Informacje dotyczące aktualnego stanu naładowania baterii,
2. Informacje na temat przepływu i rekuperacji mocy,
3. Informacje na temat aktualnej i prognozowanej autonomii pojazdu.

Continental PolskaTM4 Polska, napędy elektryczne do autobusów

system CPC, Continental