...z doświadczenia pewni!
na rynkuod 1983
centrala@drabpol.pl+48 34/366 00 22
   english version   polska wersja  rosyjska wersja

Innowacyjne napędy w autobusach miejskich

Na zaproszenie Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej oraz Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku wzięliśmy udział w posiedzeniu Komisji Taboru Autobusowego IGKM. Tematem wiodącym spotkania był przegląd najciekawszych rozwiązań w zakresie innowacyjnych napędów w autobusach miejskich.

Tematyka konferencji podzielona została na bloki, poświęcone elektromobilności, autobusom wodorowym oraz perspektywom rozwoju silnika diesla i autobusu autonomicznego. Nas najbardziej interesowały zagadnienia elektromobilności, które poruszono w pierwszej części obrad. Z pewnością na rozwój rynku pojazdów nisko– oraz zeroemisyjnych wpłynie planowana zmiana dyrektywy unijnej WE/33/2009, która określa wytyczne w stosunku do emisyjności pojazdów użytkowych. Jednym z ważnych elementów dostosowania się polskich operatorów do zmieniających się regulacji prawnych jest zaplanowanie optymalnej, długofalowej strategii taborowej, która zakłada wykorzystanie w swoim taborze różnych rodzajów pojazdów, w tym szczególnie autobusów elektrycznych o małej pojemności.

Takim autobusem jest zaprezentowany na konferencji, elektryczny autobus miejski AUTOMET MiniCity Elekctric z centralnym silnikiem elektrycznym o mocy 120 lub 150 kW. Autobus ten, jak i szeroko pojęta elektromobilność były m.in. tematem prezentacji szefa sprzedaży AUTOMETU Pana Andrzeja Pomykały. Samych wystąpień na białostockim spotkaniu było dużo więcej. Pan Marek Zmarz z firmy Ursus Bus przedstawił zagadnienia dotyczące autobusu wodorowego z ogniwem wodorowym, wytwarzającym prąd zasilający silniki elektryczne w piastach kół. Swoją koncepcję autobusu wodorowego przedstawiła również firma Solaris, a dokładnie Pan Marcin Chodor.

Cykl prezentacji zamknął Pan Pan Kamil Gromek – nowy dyrektor sprzedaży autobusów w MAN Truck and Bus Polska, który przedstawił nowy silnik MAN z SCR z możliwością zastosowania małego silnika elektrycznego w miejsce koła zamachowego w silniku diesel, umożliwiającego dojazd i ruszanie z przystanków. Spotkanie w Białymstoku było też okazją do wyboru na kolejną kadencję Przewodniczącego Komisji Taboru Autobusowego IGKM. Na to zaszczytne stanowisko ponownie wybrany został Prezes MZA Warszawa, Pan Jan Kuźmiński. Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w codziennej pracy.

TM4 Polska, napędy elektryczne do autobusów