...z doświadczenia pewni!
na rynkuod 1983
centrala@drabpol.pl+48 34/366 00 22
   english version   polska wersja  rosyjska wersja

Debiutujemy na BUSWORLD 2017 w Kortrijk

Po raz pierwszy w charakterze wystawcy uczestniczyliśmy w Międzynarodowych Targach Autobusowych "Busworld" w belgijskim Kortrijk – największej i najstarszej (od 1971r.) wystawie autobusów na świecie. Na swoim stoisku prezentowaliśmy własne rozwiązania dedykowane dla rynku OEM oraz transportu zbiorowego.

Belgijski Busworld jest nam bardzo dobrze znany. Do tej pory regularnie braliśmy udział w tej imprezie, przy czym zawsze obecni byliśmy na stoiskach naszych partnerów. W tym roku po raz pierwszy gościliśmy naszych klientów, a także partnerów na własnym stoisku. Swoją targową premierę miał także prezentowany przez nas projekt, jakim jest FAPsafety+. W skrócie projekt dotyczy między- systemowych integracji z personalizowaną wizualizacją danych na wyświetlaczach marki Continental. Nowy projekt, jakim jest FAPsafety+ opracowany został przez nasz Dział Rozwoju i Wsparcia. Dział ten odpowiada za integrację oferowanych przez nas rozwiązań z pojazdami i systemami, znajdującymi się po stronie klienta. Składa się z inżynierów o specjalności: elektronika, informatyka, robotyka, mechanika, którzy odbyli specjalne przeszkolenie marketingowe i techniczne. Dział ten specjalizuje się w autorskich opracowaniach na cyfrowych wyświetlaczach deski rozdzielczej, wizualizacji wszelkich informacji, niezbędnych dla kierowców.

Tworząc pionierskie rozwiązanie w dziedzinie oprogramowania dla deski rozdzielczej, firma nasza stworzyła bezkompromisowy i jedyny na rynku system personalizacji graficznej i systemowej – FAPsafety+, który pozwala na stworzenie rozwiązań dedykowanych lub zgodnych z wymaganiami zleceniodawcy – zakładami komunikacji miejskiej, czy producentami pojazdów. Przy rozpoczęciu prac kierowaliśmy się ideą "all-in-one". Chodzi o to, by umieścić wszelkie informacje, których adresatem są kierowcy na wyświetlaczu miejsca pracy kierowcy i tym samym ograniczyć ilość występujących dodatkowych ekranów, które odciągają uwagę prowadzącego od drogi.

Busworld 2017, prezentacja FAPsafety+

Tworząc pionierskie rozwiązanie w dziedzinie oprogramowania dla deski rozdzielczej, firma nasza stworzyła bezkompromisowy i jedyny na rynku system personalizacji graficznej i systemowej - FAPsafety+, który pozwala na stworzenie rozwiązań dedykowanych lub zgodnych z wymaganiami zleceniodawcy- zakładami komunikacji miejskiej czy producentami pojazdów.

Kluczowym aspektem prowadzonych prac było zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, a w szczególności kierowcy i pasażerów oraz ujednolicony sposób komunikacji informacji do kierowcy. Bardzo istotnym aspektem jest zarówno ujednolicenie miejsca pracy kierowcy (np. mFAP) we wszystkich autobusach, należących do jednego przewoźnika, jak i jednolite oprogramowanie. Zakłady komunikacji miejskiej dysponują bowiem różnorodnymi autobusami – na olej napędowy, wodorowymi, hybrydowymi, elektrycznymi, zasilanymi z akumulatorów, jak i trolejbusami. Taka standaryzacja to nie monopol, tylko bezpieczeństwo i rachunek ekonomiczny. Standaryzacja przyczynia się bowiem do eliminacji chorób zawodowych kierowcy, pozwala mu skupić się wyłącznie na drodze, a nie na obsłudze pojazdu, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa w komunikacji publicznej oraz sam komfort jego pracy. Obecnie trwają prace, by miejsce pracy kierowcy mFAP Continental gwarantowało automatyczne ustawienie w ciągu zaledwie 30. sekund wszystkich parametrów stanowiska pracy danego kierowcy – dzięki wykorzystaniu zapisanych w unikalnym kluczyku kierowcy danych, zaprogramowanych do jego budowy ciała.

Proces tworzenia FAPsafety+ podzielony został przez nas na dwa etapy, których wynikiem są indywidualny design (Software) oraz integracja techniczna (Hardware).

Indywidualny design SOFTWARE

W zależności od grupy odbiorców, design deski rozdzielczej jest dostosowywany zarówno pod kątem użytkowym, jak i wyglądu. Możliwe jest skomponowanie wyglądu ogólnego wyświetlacza z wprowadzeniem indywidualnych ułożeń wskaźników czy też formy komunikowania o występujących zdarzeniach. Dla podkreślenia spersonalizowanego charakteru, ekran powitania może zostać dostosowany do potrzeb odbiorcy. Dzięki temu może być to zarówno powitanie zawierające znaki i hasła właściwe dla danej marki pojazdów czy też, jak w przypadku autobusów komunikacji miejskiej, dla danego miasta, dla którego jeżdżą wybrane pojazdy.

Zastosowaliśmy również technologię EyesOnRoad (EOR) – przyciemnianie wyświetlacza z pozostawieniem wyłącznie najpilniejszych komunikatów oraz z automatycznymi okienkami informacyjnymi w przypadku wystąpienia zdarzeń krytycznych lub ostrzeżeń.

Integracja techniczna – HARDWARE

Przy zastosowaniu autorskiej technologii MPCB, uzyskaliśmy możliwość integracji systemów wspierających pracę i bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów z deską rozdzielczą, na której informacje wyświetlane są w indywidualnie opracowany sposób. Dzięki temu, rozwiązania niezależnych producentów mogą zostać połączone w jeden system, którego wizualizacja odbywa się na wyświetlaczach MVF oraz MVP produkcji Continental. Partnerem generalnym naszej firmy jest tutaj koncern Continental VDO ze swoim sztandarowym produktem – nowej generacji miejscem pracy kierowcy mFAP.

mFAP to gwarantujący ergonomię pracy, nowy wymiar miejsca pracy kierowcy z inteligentną kierownicą, dwoma konfigurowalnymi panelami przełączników oraz szerokim pakietem funkcji. Dwa dodatkowe panele wyświetlaczy umożliwiają graficzną prezentację wybranych parametrów, połączenie z opcjonalnymi systemami, a co za tym idzie dynamiczną interakcję między kierowcą a pojazdem. Ważnym elementem nowego stanowiska pracy kierowcy mFAP jest duży, kolorowy wyświetlacz o podwyższonej rozdzielczości MultiViu Professional 12. Jedną z niezwykle ważnych tutaj kwestii jest elastyczność w zakresie programowania wyświetlacza – elastyczność w zakresie indywidualizacji kształtu oraz w zakresie dopasowania/ rozszerzania. Styl, rozmiar i kolor wyświetlacza mogą być dopasowane równie łatwo, jak cała reszta prezentowanych danych. Duży, 12,3-calowy, kolorowy wyświetlacz daje możliwość graficznej prezentacji danych z wykorzystaniem głębi przestrzennej, pozwala na kształtowanie palety barw, elastyczne kształtowanie wizualizacji informacji w zależności od trybu i pory jazdy (zmiana ekranu w zależności od trybu jazdy, automatyzacja pracy kierowcy, np. przełączenie na obraz z kamery po naciśnięciu klawisza otwarcia drzwi), czy sytuacyjne przełączanie wyświetlanych informacji. Dostosowanie palety barw i kontrastu do trybu dziennego i nocnego poprawia czytelność informacji oraz umożliwia bezpieczną jazdę.
Dodatkowo, bazując na swoim ponad 34. letnim doświadczeniu, firma nasza dobrała rekomendowane produkty, które ze względu na wysoką jakość oraz liczne testy integracyjne, najlepiej sprawdzają się w profesjonalnym użyciu.

TM4 na targach Busworld 2017 w KortrijkATG na targach Busworld 2017 w Kortrijk
Continental na targach Busworld 2017 w KortrijkMOLPIR na targach Busworld 2017 w Kortrijk

 
Dzięki kompleksowym rozwiązaniom zapewniamy naszym Klientom innowacyjny design deski rozdzielczej z nowoczesnymi elementami grafiki, dostosowany ściśle do ich potrzeb.

Prezentowane przez nas rozwiązanie spotkało się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony producentów autobusów, jak i zakładów komunikacji miejskich. Miło nam było gościć na stoisku wielu przedstawicieli polskich firm komunikacyjnych, a także samych producentów pojazdów, którzy również obecni byli na Busworld w charakterze wystawcy.

Zewnętrzne systemy wsparcia kierowcy, których wizualizacja pracy została wprowadzona przez nas do wyświetlacza to:

  • blokada alkoholowa zarządzanie procesem rozruchu z aktywną blokadą alkoholową z poziomu miejsca pracy kierowcy. Wizualny przewodnik przeprowadzenia procesu testu alkoholowego.
  • TPMS (ContiPressureCheck) – informacje o ciśnieniu i temperaturze ogumienia w czasie rzeczywistym. Stany alarmowe i ostrzeżenia są wyświetlane w formie nadrzędnego okienka pop-up. Dostępna jest również funkcja przeglądu stanu ogumienia przy rozruchu.
  • mobilny trener ekojazdy - informowanie o przekroczeniach progów dopuszczalnych dla wysokości obrotów, nadmiernej pracy na biegu jałowym, gwałtownych hamowań, nadmiernych przyspieszeń i przekroczeniach prędkości. Informacja pokazywana jest w formie graficznej oraz dźwiękowej.
  • silniki elektryczne – pełna wizualizacja pracy silnika. Szeroko rozbudowana informacja o odzysku energii, wspierająca ekonomiczny styl jazdy kierowcy. Możliwość obserwacji prawidłowego przepływu energii oraz alertów o przeciążeniach i spadkach mocy.
  • telematyka publiczna – wyświetlanie danych o czasie dojazdu i aktualnych rozkładach. Aktualna wiedza kierowców zgodna z informacjami otrzymywanymi przez podróżnych. Ograniczenie absorbcji uwagi poprzez eliminacje zewnętrznego wyświetlacza.
  • kamery 360o – wsparcie manewrowania i zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych przy wsiadaniu i wysiadaniu. Obraz może pochodzić z czterech kamer 360 lub też z pojedynczej kamery o zwiększonym promieniu widzenia.
  • wewnętrzny monitoring obraz z kamer zainstalowanych wewnątrz pojazdu. Dostępna jest opcja pełnego podglądu lub też wybór jednego źródła. Przyjazna obsługa bez konieczności absorbowania uwagi kierowcy.

Continental PolskaAlcolock PolskaMolpir PolskaTM4 Polska, napędy elektryczne do autobusówATG Autotechnik Polska


MiX Telematics Polska