...z doświadczenia pewni!
na rynkuod 1983
centrala@drabpol.pl+48 34/366 00 22
   english version   polska wersja  rosyjska wersja

Realizowane projekty w PART21 i PART145

Nasze Biuro Konstrukcyjne Part 21 i Organizacja Obsługowa PART 145 od momentu swego powstania mają na koncie realizację wielu dużych projektów, zakończonych sukcesem. Do najważniejszych z nich należą: modernizacja awioniki na śmigłowcu Robinson R44, modernizacja awioniki w samolotach Socata OKL Politechniki Rzeszowskiej czy modernizacja awioniki w samolotach Cirrus Sr22 i Cessna 152. Do kolejnych projektów, realizowanych przez nasze Biuro Part 21 i Organizację Obsługową PART 145 dołączyły dwa kolejne, będące aktualnie w końcowej fazie realizacji.

Modernizacja wyposażenia awionicznego samolotu Cessna 177RG Cardinal RG

Pierwszym z nich jest modernizacja awioniki w samolocie Cessna 177. Modernizacja ta jest złożonym zagadnieniem, obejmującym wymianę całego przestarzałego wyposażenia radiowo-nawigacyjnego pochodzącego z 1970 r. na nowoczesny zestaw systemów awionicznych. Stare urządzenia zostaną zastąpione nowymi, następującymi urządzeniami awionicznymi, takimi jak:

· system NAV/COM Garmin GTN650,
· odbiornik GPS Garmin GNS430W,
· audiopanel Garmin GMA 340,
· transponder Garmin GTX 330,
· system ADF BendixKing KR 87 ze wskaźnikiem KI 227,
· system DME BendixKing KN 62A,
· system żyrobusoli BendixKing KCS 55A,
· wskaźnik VOR/LOC BendixKing KI 20,
· system monitorowania pracy silnika Insight G4.

W przyszłości planowana jest również zabudowa autopilota STEC 55X. Wszystkie niezbędne dokumenty wraz z "typowymi", obejmującymi Plan Certyfikacji, dokumentację rysunkową zmiany, program prób i załączniki do instrukcji statku powietrznego, zostały wykonane w naszym Biurze Konstrukcyjnym Part 21 i następnie przesłane do EASA, jako dokumentacja certyfikacyjna przeprowadzonej modyfikacji. Fakt, że statek powietrzny (Cessna 177 RG), na którym zostaną zabudowane wymienione powyżej systemy jest dopuszczony do lotów IFR (wg przyrządów), wymusił klasyfikację zmiany przez nadzór EASA jako STC (Uzupełniający Certyfikat Typu). Dla nas, jako dla Organizacji PART 21 oznaczało to dodatkowe obliczenia i analizy (np. analiza niezawodności zabudowanego wyposażenia, czy analiza wytrzymałościowa udowadniająca, że wyposażenie nie stanowi zagrożenia dla załogi i pasażerów w przypadku "twardego" lądowania samolotu). Na szczęście wiedza i doświadczenie naszych konstruktorów umożliwiły przeprowadzanie wymaganych obliczeń i analiz, co pozwoliło na realizację projektu przez naszą Organizację PART 145.

Modernizacja wyposażenia awionicznego samolotu Cessna A185F

Modernizacja wyposażenia awionicznego samolotu Cessna A185F

Drugim naszym projektem jest modernizacja awioniki w samolocie Cessna z 1975 r. – jednym z dwóch takich statków powietrznych, które obecnie latają w Polsce. Czynności Biura Part 21 przy tym projekcie obejmowały wykonanie dokumentacji rysunkowej, obliczeń położenia środka ciężkości, bilansu energetycznego po zabudowie nowego wyposażenia oraz przygotowanie programu prób i uzupełnień do dokumentacji pokładowej i obsługowej samolotu: Instrukcji Użytkowania w Locie, Instrukcji Obsługi Technicznej i Instrukcji Ciągłej Zdatności do Lotu. PART 21 wykonał projekt nowej tablicy przyrządów i dolnej tablicy bezpieczników i włączników. Nowy projekt zakłada instalację:

· zintegrowanej awioniki glasskockpit G500 Garmin,
· podwójnego systemu NAV/COM.GPS z dotykowym wyświetlaczem GTN 750,
· zdalnego transpondera GTX 33ES (Extender Squitter),
· panelu audio GMA 35,
· systemu wyświetlania i monitoringu danych silnikowych EDM 930 firmy J.P. Instruments ,
· systemu ostrzegania o wyładowaniach atmosferycznych firmy L-3 - WX-500 Stormscope.

Po zatwierdzeniu projektu i certyfikacji obecnej modyfikacji, Organizacja Part 145 przystąpiła do demontażu starego, oryginalnego wyposażenia, przyrządów żyroskopowych i wskaźników silnikowych i oryginalnej tablicy przyrządów oraz zmiany panelu bezpieczników i zespołu włączników osprzętu samolotu. Panel bezpieczników i włączników wykonany został z materiału rozpraszającego światło z instalacji światłowodowej, która będzie podstawą zarówno nowego systemu podświetleń, jak i ściemniania przyrządów i napisów w samolocie. Prace w zakresie instalacji kompletnego, nowego wyposażenia zakończone zostaną z początkiem maja. Drugi etap prac, który nastąpi niedługo potem, obejmować będzie również instalację systemu antykolizyjnego typu TAS GTS 800 firmy Garmin oraz dalmierza KN 63 firmy Bendix/King.

Ostatnim systemem, którego brakuje w samolocie, a który klient bierze pod uwagę jako doposażenie, jest układ autopilota dwuosiowego firmy S-TEC. Mamy nadzieję, że jego montaż nastąpi także w niedalekiej przyszłości. Podobna konfiguracja, jak w przypadku tej Cessny pojawić się ma w drugim samolocie, zakupionym przez klienta – Cessnie 206, aktualnie posiadającej oryginale wyposażenie sprzed kilku dekad.

Garmin Polska, awionikaBendixKing by Honeywell, awionikaL-3 Communications Avionics Systems PolskaS-TEC Polska