...z doświadczenia pewni!
na rynkuod 1983
centrala@drabpol.pl+48 34/366 00 22
   english version   polska wersja  rosyjska wersja

10 Głównych błędów przy modernizacji awioniki

...i jak właściciele statków powietrznych mogą ich uniknąć?

Autor – Dale Smith

Niniejszy artykuł jest tłumaczeniem i przedrukiem oryginalnego artykułu

„Top 10 Avionics upgrade mistakes ...And how avionics owners can avoid them”.

z Avionics News marzec 2018.

Nikt nie chce być tym klientem – czyli krótko - właścicielem statku powietrznego, którego portfel jest dużo grubszy niż dziennik pokładowy i który wie więcej o modernizacji awioniki niż sam awioniczny warsztat.

Raz za razem będzie mówić, jaki jest prawidłowy sposób wykonania modernizacji jego awioniki. Chce „to urządzenie dokładnie w tym miejscu ”, a „tamten wyświetlacz tam” i „czy możesz zintegrować to z tym, bo ktoś w sieci napisał, że tak właśnie zrobił”.

Z kolei właściciel lub technik warsztatu awioniki zdaje sobie sprawę, że w ten projekt wpisana jest masa przeróbek. Ale jak mówią w handlu – „Klient ma zawsze rację”.

Na szczęście takie sytuacje mają miejsce stosunkowo rzadko – przynajmniej mamy taką nadzieję. Ale bywa, że właściciel statku powietrznego, mimo najlepszych intencji, popełni błąd i z tego to, co miało być prostą modernizacją awioniki, zamienia się w projekt, który niesie za sobą złe opinie na Facebook'u i ogólnie w całej sieci.

Aby pomóc wszystkim zainteresowanym uniknąć takich powtarzających się problemów, magazyn Avionics News skontaktował się z wieloma warsztatami awioniki, żeby dowiedzieć się, jakie są najczęstrze „błędy”, spotykane u klientów i jak można ich uniknąć.

10 Głównych błędów przy modernizacji awioniki

Wybór warsztatu, który zaoferuje najniższą cenę

„Bądź podejrzliwy w stosunku do ceny, która wydaje się zbyt dobra, żeby była prawdziwa, szczególnie jeśli taka oferta jest znacznie niższa od pozostałych”, stwierdził Mark Lee, właściciel Carpenter Avionics.„To nieprawdopodobne, żeby warsztat oferujący zaniżone ceny opracował metodę realizacji prac, aż o tyle wydajniejszą niż wszystkie inne warsztaty”.

„Czy potwierdziłeś, że warsztat naprawdę jest autoryzowanym centrum sprzedażowym i serwisowym marki awioniki, która się interesuje? Autoryzacja ma znaczenie, bo jeśli w przyszłości pojawi się problem, producent może nie uznać zgłoszenia gwarancyjnego w przypadku, gdy zakup i instalacja zostaną realizowane przez nieautoryzowany warsztat”.

„Warsztaty też robią błędy w ofertach”, stwierdził Kirk Fryar, prezes Sarasota Avionics. „Właściciele pokazują nam inne oferty i czasem okazuje się, że umknęło im coś, z czym nie są obeznani. Jeśli Twój samolot jest już rozmontowany w ich hangarze, to niestety jest już za późno na wyłapywanie tego typu błędów. Możesz tylko przykleić etykietkę z ceną do swojego, kolejnego doświadczenia – a ta zazwyczaj nie będzie najniższą, jaką znajdziesz”.

„Powinieneś brać pod uwagę robienie interesów z warsztatami, które przedstawiają uczciwe i rozsądne ceny, bo przecież chcesz, żeby za rok lub dwa dalej istniały -na wypadek, gdyby pojawiły się jakieś problemy” – powiedział Mark Lee.

„Właściciele popełniają również błąd zakładając, że ich awionika zostanie zainstalowana legalnie”, dodał Gary Brown. „Istnieją warsztaty, które niekoniecznie dokonują poprawnej instalacji, a obrana przez nich ścieżka certyfikacji budzi wątpliwości. Na koniec, kiedy właściciel chce sprzedać samolot i ten przechodzi przez przedsprzedażne sprawdzenie, dowiaduje się, że instalacja jest nielegalna – a to już duży problem”.

Wybór niewłaściwego warsztatu

Wybranie odpowiedniego warsztatu do modernizacji jest prawdopodobnie najtrudniejszą decyzją, jaką podejmują właściciele statków powietrznych. Skąd masz wiedzieć, który warsztat jest odpowiedni?

Zacznij od warsztatów, które już mają doświadczenie z Twoim typem statku powietrznego i wyborem awioniki. Nie każdy warsztat ma doświadczenie z każdym statkiem powietrznym, a Ty przecież nie chcesz, żeby technik uczył się na Twoim projekcie. Ktoś musi zapłacić za tę edukację.

„Weźmy za przykład nowe wyświetlacze Garmin TXi, powiedziała Monica Gualandri. „Jest ponad 30 możliwych kombinacji, tylko w ramach tych systemów. Zwyczajny właściciel statku powietrznego nie ma pojęcia, co będzie działać na jego statku powietrznym i nawet mniej doświadczony technik może spędzić mnóstwo czasu na rozpracowaniu tego”.

„Moja rada dla właścicieli jest taka , żeby rozmawiali z pilotami, którzy mają podobne statki powietrzne i dowiedzieli się z kim pracują”, dodał Gary Brown. „I nie chodzi tu o najniższą cenę. Najniższa cena nic nie znaczy, jeśli warsztat nie może wykonać prac, które Cię usatysfakcjonują. Rozmowa z innymi właścicielami może wskazać, których warsztatów należy unikać”.

„Trafiają do nas ciągle statki powietrzne z innych warsztatów. Nie mogą usunąć problemu, więc właściciel przychodzi do nas po ekspertyzę ze swoim statkiem powietrznym lub awioniką. Oszczędziliby mnóstwo czasu i pieniędzy, gdyby na początku przyłożyli większą wagę do zbierania informacji”.

„Poproś warsztat o pokazanie ich formularza przyjęcia statku powietrznego”, powiedział Don Milum. „Przejrzyj ją, żeby sprawdzić jak bardzo jest szczegółowa. Jeśli uznasz, że na samym początku za mało czasu poświęcają na sprawdzenie, rosną szanse, że spotkasz przykrą niespodziankę w czasie realizacji projektu. Potrzebujesz warsztatu, który jest bardzo dokładny we wszystkim co robi”.

„Jeśli realizujesz instalację ADS-B, uzyskaj z FAA Raport z Wyników ADS-B, powiedział Mark Lee. „Według FAA, na lipiec 2017r. współczynnik błędu dla wszystkich instalacji ADS-B dla lotnictwa ogólnego (wyłączając lekkie samoloty sportowe i eksperymentalne) wynosił 12%. Jako potencjalny klient zapytaj warsztat, jaki procent ich instalacji wymagał poprawek w ostatnim roku? Dobre jakościowo warsztaty ze znakomitymi procesami, ludźmi i narzędziami wypuszczają produkty o wyższej jakości, a ich współczynnik błędu wynosi zero, lub jest bliki zeru.

„Kolejną kwestią jest pytanie, czy warsztat działa jako organizacja FAA Part 145? Ogólnie, najistotniejszą różnicą z punktu widzenia klienta będzie nadzór FAA. Warsztaty Part 145 są zobowiązane posiadać bardziej rygorystyczne standardy proceduralne, w tym program testów narkotykowych dla każdego, kto dotyka statku powietrznego. Rezultat projektu jest bezpośrednio związany z ludźmi pracującymi na statku powietrznym. Właściciele powinni mieć tego świadomość”.

Zatajenie przed instalatorami istniejących usterek

„To niestety sytuacja z jaką spotykamy się zbyt często, a może ona spowodować masę problemów” - powiedział Don Milum. „Jeśli wiesz o problemie z jakimś urządzeniem, przekaż warsztatowi jak najwięcej szczegółów na ten temat. Jeśli mamy zintegrować nową awionikę z urządzeniem, które ma usterkę, to nawet jeśli Ci ona nie przeszkadza, może okazać się krytyczna pod względem prawidłowego działania nowego sprzętu.

„Nawet, jeśli właściciel/pilot nie ma pewności, czy to stanowi problem, powinien to odnotować i przekazać technikowi w warsztacie. Nawet, jeśli tylko podejrzewamy, że problem występuje, możemy zawczasu mu się przyjrzeć. Czasem prosimy właściciela, żeby usiadł w kokpicie i w czasie sprawdzania pokazał nam, co się dzieje”.

Skupianie się na samym panelu

„Właściciele skupiają się na modernizacji awioniki i nie myślą o tym, jak małe rzeczy mogą im się przysłużyć podczas lotu”, powiedział Kirk Fryar. „To może być na przykład nowy zegar cyfrowy, przewodowe wtyki Bose lub kilka dodatkowych portów USB – wydają się proste, dopóki nie okaże się, że nie pomyślałeś o ich dołożeniu przed wykonaniem panelu”.

„Dlatego siadamy z potencjalnym klientem i omawiamy to, jak używają lub zamierzają używać swój samolot. W ten sposób możemy im pomóc zrobić listę ich rzeczywistych potrzeb. Na przykład, jeśli sporo latają poza USA, to pogoda satelitarna nie zadziała. Lepiej sprawdzi się Stormscope (detektor wyładowań atmosferycznych). Właściciele często o tym po prostu nie myślą”.

Brak realnych środków na realizację projektu

„Spotykamy się z tym cały czas – klient chce ofertę na modernizację awioniki i albo nie ma budżetu, albo – co gorsza - nie ma realnego budżetu”, powiedziała Monica Gualandri, koordynatorka serwisu naprawczego Sarasota Avionics. „Producenci awioniki są fantastyczni jeśli chodzi o marketing – do reklam wstawiają ceny zaczynające się od $X, a właściciele tworzą budżet w oparciu o te wartości, co jest ogromnym błędem. Właściciele statków powietrznych nie rozumieją, że całkowity koszt instalacji może być dwukrotnie wyższy niż koszt samego sprzętu. Dochodzi przecież praca, akcesoria i inne składowe, które też trzeba doliczyć”.

„Jedną z kwestii, z którą się często stykamy jest to, że klient posiada budżet, ale nie ujawnia jaki. W wielu przypadkach klienci rozglądają się za ofertami i uważają, że jeśli zdradzą, ile chcą wydać, cena wzrośnie do tego właśnie poziomu” – stwierdził Gary Brown, kierownik serwisu w Stevens Aviation. „O wiele łatwiej jest stworzyć projekt modernizacji, jeśli wcześniej znamy budżet. Już nie raz dawałem klientowi cenę z dolnej półki, żeby potem usłyszeć, że właściwie może wydać $30 000 i więcej. I muszę wykonywać całą pracę od nowa. Próba podejścia kogoś nie jest dobrym sposobem w przypadku takich projektów , jak modernizacja awioniki”.

Niezapewnienie wystarczającej ilości czasu na projekt

„Aby oddać sprawiedliwość jakiejkolwiek modernizacji awioniki, dowolnej wielkości, na samym początku musisz mieć wystarczająco dużo czasu na wszystkie konieczne badania i planowanie”, wyjaśnił Don Milum, dyrektor sprzedaży technicznej StandardAero Business Aviation. „Do rozważenia są kwestie , takie jak przeglądy inżynieryjne, analiza dystrybucji ładunków elektrycznych i czasy oczekiwania na urządzenia. A im bardziej złożona modernizacja, tym więcej spraw, z którymi trzeba się zmierzyć."

„Niektóre rozbudowane przedsięwzięcia, jak modernizacja Rockwell Collins Pro Line 4 do Pro Line 21 mogą zająć nawet rok. Dużo czasu zabiera zebranie wszystkich ofert i podjęcie decyzji o wyborze warsztatu. Następnie musisz wejść w szczegóły dotyczące instalacji na tym konkretnym statku powietrznym. Jak wszystko zostanie zweryfikowane, to tego typu dobrze zaplanowane projekty idą gładko. Kiedy się spieszysz, popełniasz błędy. To zbyt poważny projekt na takie myślenie”.

Prawidłowy wybór warsztatu odpowiedzialnego za aktualizację jest prawdopodobnie najbardziej trudną decyzją, którą wykonują właściciele statków powietrznych. Skąd wiesz, który warsztat jest właściwy?
10 Głównych błędów przy modernizacji awioniki

Niewypróbowanie sprzętu w locie przed jego zakupem

„To o wiele częstszy błąd niż można by się spodziewać” – powiedziała Monica Gualandri. „Piloci zobaczą coś na targach albo YouTube i od razu myślą, że to jest to, czego chcą i potrzebują. Nie możesz stwierdzić, że coś jest dobre dla Ciebie i twojego stylu latania, jeśli nie wypróbujesz tego w powietrzu.”

„Jesteśmy zwolennikami wypróbowania sprzętu przed jego zakupem, więc mamy całą najnowszą awionikę zainstalowaną na różnych jedno i dwusilnikowych statkach powietrznych. Chcemy, żeby klienci mieli szansę ją wypróbować. W wielu przypadkach okazuje się, że chcą czegoś, co nie pasuje do ich potrzeb”.

„Istnieją warsztaty, które są zafiksowane na sprzedawanie tylko jednej marki awioniki i nie wydaje mi się, że właściciele poświęcają czas na przyjrzenie się innym opcjom” – dodał Gary Brown. „To krzepiące, jak przychodzi właściciel, który odrobił pracę domową. To bardzo upraszcza cały proces i daje wszystkim zaangażowanym większą szansę na sukces”.

Brak planowania

„Daj sobie czas na ocenę swoich celów i określ, czego tak naprawdę chcesz i potrzebujesz” – powiedział Mark Lee. „Unikaj zafiksowania się na jakieś konkretne urządzenie tylko dlatego, że widziałeś przychylny artykuł na jego temat. Przemyśl w jaki sposób poprawi się Twoje bezpieczeństwo w locie, jak zautomatyzuje to latanie, jak je uprzyjemni i jakie da Ci korzyści?

„Być może są inne rozwiązania, o których nie wiesz, a które pozwolą osiągnąć te same cele. W tym może pomóc Twój warsztat. Zobacz opinie warsztatów , cieszących się dobrą reputacją. O ile może być wiele rozwiązań powszechnych dla wielu klientów i statków powietrznych, to nie można stosować jednej miary dla wszystkich”.

Brak szczegółowego „oprowadzenia” po panelu

„Właściciel/operator, przy zdawaniu do warsztatu swojego statku powietrznego musi poświęcić czas, na oprowadzenie technika, który będzie realizował instalację przez systemy statku powietrznego, znajdujące się na jego wyposażeniu”, powiedział Don Milum. „Zostawienie kluczyków na ladzie nie sprawdza się. Możemy zaoszczędzić wiele czasu i kłopotów, jeśli właściciel/pilot jest zaangażowany od samego początku”.

Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz być przy przekazywaniu statku powietrznego, wygospodaruj czas na zrobienie szczegółowego opisu każdego urządzenia na panelu. Nawet jeśli wszystko działa tak jak trzeba, Twoje spostrzeżenia przyniosą ogromne korzyści osobom, wykonującym niezbędne prace.

Zapominanie o uregulowaniu rachunku za instalację

„Pamiętaj, gdy odbierasz swój samolot, musisz zapłacić za wykonane prace zanim wyjdziesz”, powiedział Kirk Fryar. „Niestety, często mamy do czynienia z brakiem zapłaty przez właścicieli samolotów. Nie możemy tylko wystawić rachunku za prace i nie przyjąć zapłaty. Odbierając samolot, musisz uregulować rachunek, zanim oddamy Ci kluczyki”.

Rockwell Collins Polska
Garmin Polska, awionika